Una solución en la continuidad de Formación y Desarrollo para profesores de lenguas extranjeras.

A lo largo de una jornada, ponemos a disposición de los docentes de idiomas que nos siguen año con año en su formato presencial, charlas de utilidad y calidad para su formación y desarrollo profesional en diferentes áreas del aprendizaje y enseñanza de idiomas desde cualquier ubicación.

   Fecha

Jueves 29 de octubre de 2020

(09:30 horas)

   Plataforma

Virtual

fiid.mx/webinar.

Ponentes FIID Webinars

MARIO HERRERA

10:00 h | SALA 1

Mario Herrera has a B.A. in Education and an M.A. in Teaching English as a Foreign Language. He specializes in teaching English to young learners. He has authored or co-authored several bestselling ELT programs worldwide, including Balloons, Pockets and Big Fun for pre-school, Parade, Backpack, and Big English for primary school, and Big Teens for secondary schools. Mr. Herrera has also been involved in teacher training for 30 years and travels internationally on behalf of Pearson directing seminars and workshops, which are highly regarded and well known for their level of participant involvement. He is the recipient of several academic awards.

JAIR FÉLIX

10:00 h | SALA 2

Jair Félix, National Geographic Learning Senior ELT Academic Consultant for Latin America, has a B.A. in TEFL from Universidad Autonoma de Sinaloa in Mexico and a Post-Graduate Degree on Teachers’ Development from The College of St. Mark & St. John, Plymouth, UK. Jair has been involved in language teaching and teacher training for over 23 years and has conducted workshops on various topics such as lesson planning, discourse analysis for language teachers, action research, educational technologies, and 21st century skills,among others. Jair holds a Diploma in Teaching English for Specific Purposes (DipTESP) and the E-Tutoring Certificate from the British Council. He is a frequent presenter at ELT conferences throughout Latin America.

ADRIEN PAYET

11:00 h | SALA 1

Enseignant et comédien, Adrien Payet est spécialiste de l’enseignement du français par le théâtre. Il publie en 2010 chez CLE International l’ouvrage Activités théâtrales en classe de langue dans la collection Techniques et pratiques de classe et anime des formations de formateurs et des missions d’expertise dans une quarantaine de pays. Il est également co-auteur d'ABC DELF Junior Scolaire A1 à B2 et de méthodes pour enfants et adolescents : Jus d’orange 1 et 2, Merci ! 1, 2, 3 et T'es branché 4 ainsi que des lectures faciles dans la collection Pause Lecture. Il est rédacteur permanent de la revue Le français dans le monde depuis sa 400ème parution et collabore avec RFI Langue Française à la didactisation de l’émission Ça va, ça va le monde.

ANA LAURA MARTÍNEZ VÁZQUEZ

11:00 h | SALA 2

Ana Laura Martínez Vázquez holds an English Language Teaching B.A. by UAEH, Mexico, she is a specialist in book editing and project management by Universidad La Salle. She has been an academic consultant and teacher trainer since 2006, former Sponsoring Editor for ELT materials published in Latin America, Asia, and Middle East for kinder, primary and young-adult segments. She is now working as ELT Academic Director and Regional Portfolio Manager at Empreser ELT. She is currently pursuing a Master´s Degree in Public Image Engineering.

AMANDA  FONSECA

15:00 h | SALA 1

Educadora por una elección del alma, Amanda ve la educación plurilingüe como una concepción de vida más que una metodología o tendencia de enseñanza. Ha vivido y estudiado en Europa por 6 años donde descubrió su fascinación por los idiomas y las culturas diferentes, y donde también se entrenó técnicamente por la Universidad de Cambridge y la Universidad de Salamanca. De regreso en Brasil, Amanda ocupó posiciones estratégicas en el área de gestión de escuelas en el estado de Sao Paulo, por más de 18 años. En estas escuelas, ella diseñó e implementó programas bilingües personalizados con excelentes resultados. Estas escuelas se han convertido en instituciones bilingüe de referencia en la región. Actualmente, Amanda es una consultora académica para National Geographic Learning en Latinoamérica y la Directora Académica del programa bilingüe del Colegio Sara Alarcón en la Ciudad de México.

Amanda tiene un posgrado en Psicopedagogía y un título en Idiomas y Ciencias Sociales, así como una maestría en Gestión de Personas..

LUCERO AGUILAR

15:00 h | SALA 2

Lucero Aguilar holds an English Language Teaching B.A. by UAEH, Mexico. Former teacher of English as a Foreign Language in the Autonomous University of Hidalgo State and the Technological University of Tecamac. Lucero´s field of experience is teenagers and young adults. Her academic topics of emphasis are on the writing process, and speaking in the EFL classroom. She has been conducted seminars, trainings, and academic presentations in Mexico, Central America, and South America. She is currently working as an international academic consultant and regional product manager of Build and Grow at Empreser ELT.

MICHAEL SOSKIL

16:00 h | SALA 1

Michael Soskil is an author, award winning teacher, and international keynote speaker. His latest book, "Flip the System US: How Teachers Can Transform Education and Save Democracy" brings together some of the world's leading education researchers and practitioners to show how an education system driven by the collective expertise of teachers is the foundation of a more peaceful and inclusive society. In 2016 he was announced by Dr. Stephen Hawking as one of the top 10 teachers in the world and a finalist for the Global Teacher Prize.

EDGAR CRUZ

16:00 h | SALA 2

Edgar Cruz est titulaire d’un master en Enseignement par Compétences à l’UCI, il donne des cours de FLE au Centro de Enseñanza de Idiomas (CEI) de la Facultad de Estudios Superiores Acatlán, UNAM depuis dix ans, il travaille à l’Universidad Autónoma del Estado de México où il donne des cours de FLE mais aussi d’études contemporains du français, d'analyse littéraire, de méthodologie de l'enseignement des langues et de la traduction du français. Il a été professeur d’Espagnol Langue Étrangère à Becton Dickinson and Company et au lycée Fréderic Mistral à Avignon. Il a des études en Programmation Neurolinguistique et Développement Humain, coaching pour l'enseignement supérieur, et psychologie positive pour les jeunes étudiants universitaires. Il a dirigé des ateliers de théâtre et d'écriture en français au CEI de la FES Acatlán, responsable de L'atelier de Littérature et d'écriture créative, il a participé au programme Les Rendez-vous littéraires de la Bibliothèque des Amériques et le Gouvernement du Québec, et a récemment participé au Programme D’actualisation en Langue et Didactique du Français au CAVILAM de Vichy. Il a donné des conférences et des ateliers aux Congrès de l’AMIFRAM et au Programme d’Actualisation des Enseignants de l'UNAM, notamment sur la question de l'interculturalité. Il est aussi examinateur correcteur des examens DELF et étudie actuellement le Cours en Linguistique Appliquée à l'UNAM.

Programa FIID Webinars

Octubre 29

9:30 h

09:30 - 09:45 h | SALA 1

Conexión participantes

09:45 - 09:55 | SALA 1

Inauguración FIID Webinars

...

MARIO HERRERA

10:00 - 10:50 | SALA 1

Teaching English in Times of Online Learning

Current English Language Teaching calls for a process that must include three pillars: 21st Century Skills, CLIL (Content and Language Integrated Learning) and AFL (Assessment for Learning.) All three strengthen the well-known and longstanding principles of cognitivism, learner centered teaching, critical thinking and student self-awareness of the learning process. This session sheds light on how these pillars, particularly AFL, can be taught correctly in the times we are living of online teaching due to the closing of school buildings in procurement of social distancing.

...

JAIR FÉLIX

10:00 - 10:50 | SALA 2

Same, Same or Different: Teaching your Course Online

“The times they are a-changin’” sang Bob Dylan back in 1964. And just as they were changing back then, we now find them changing again with the teaching landscape hastily being moved online. So welcome to the brave new world of online teaching, where many teachers find themselves in unchartered territory. But fear not: not only are you are not alone, but a lot of what you already do is transferable to the online classroom. It’s not so much reinventing the wheel, as changing the spokes.

In this webinar we will share tips that you can use to create a better online learning environment for your students, with the ultimate goal of helping you bring your virtual classroom to life.

...

ADRIEN PAYET

11:00 - 11:50 | SALA 1

Bouge ta classe virtuelle !

Cet atelier particulièrement ludique propose des techniques et des ressources concrètes pour animer une classe virtuelle avec un maximum d’interactions. Les participants découvriront des jeux et applications en ligne adaptés aux enfants et aux adolescents ainsi que de nombreuses ressources ludiques pour enseigner le français d’une manière agréable et divertissante. Plusieurs rituels seront présentés pour rythmer nos classes virtuelles avec des outils gratuits et simple d’utilisation.

Une partie de la formation est également consacrée aux techniques d’animation de la classe virtuelle : gestion de la parole, du temps, des consignes etc. Nous réfléchirons ensemble sur les particularités de cette modalité d’enseignement pour dépasser les difficultés habituellement rencontrées et rendre nos cours en ligne les plus effectifs et dynamiques possible.

 

...

ANA LAURA MARTÍNEZ VÁZQUEZ

11:00 - 11:50 | SALA 2

Educación en Línea: Derribando Mitos

“…una noción infundada o falsa”. (2020),Merriam Werbster Dictionary

El 2020 ha traído consigo muchos retos para los profesionales de la educación, para los padres y para alumnos en todo el mundo. Dichos retos han presentado situaciones desconocidas que dieron paso a la creación de mitos en torno a la educación en línea o a distancia, esta reacción se atribuye a la necesidad natural de ajustarnos y entender las circunstancias. El grupo que ha enfrentado el reto más grande, sin duda, han sido los educadores al tener que modificar sus dinámicas diarias a un entorno nuevo y posiblemente desconocido. Durante esta charla se explorarán uno a uno los seis mitos más comunes con relación a la educación en línea y se abordarán técnicas y estrategias para derribarlos y mejorar los resultados de las actividades de enseñanza en el aula virtual.

12:30 - 12:45 h | VESTÍBULO

Sesión Editorial

14:40 - 14:55 h | VESTÍBULO

Sesión Editorial

...

AMANDA FONSECA

15:00 - 15:50 | SALA 1

Eficacia y Sensibilidad en la Educación Remota

Las circunstancias actuales nos están exigiendo profundas adecuaciones a nuestras propuestas pedagógicas y programas de enseñanza. Si por un lado nunca se produjo y se compartió tanto material didáctico para apoyar a los profesores en esta transición, tener claridad sobre las características en las cuales nos queremos enfocar en nuestras clases, nos permitirá tomar decisiones sensatas.

Un programa académico de excelencia debe estar basado en la eficacia de las estrategias seleccionadas. No obstante, todos estamos de acuerdo que el momento actual exige una mirada atenta del educador no sólo a los contenidos que serán desarrollados pero, y sobre todo, cómo nos aseguraremos de que nuestros estudiantes los dominen y sean capaces de aplicarles en situaciones reales.

Discutir cuáles serán estos contenidos y potentes estrategias para desarrollarlos es el objetivo de esta sesión.

...

LUCERO AGUILAR

15:00 - 15:50 | SALA 2

Quarenteaching

When we think of language educators, often, we think of resourceful and creative people behind the scenes of what happens in the class. Nevertheless, as much as language teachers are sources of knowledge and creativity, 2020 has brought challenges never faced before. Distance learning has to be planned carefully to be effective. From technology to content, from class organization to the human touch. This talk claims to provide practical hacks to successfully "quarenteaching" and not die in the process.

...

MICHAEL SOSKIL

16:00 - 16:50 | SALA 1

How Teachers Can Be Agent of Positive Change!

Even before COVID-19, challenges brought about by technological advances in our society were driving unprecedented change. Those challenges were both exposed and exasperated by the global pandemic. Preparing our students for their future in this time of great uncertainty requires educators to find a balance between academic, technological, and social-emotional competencies. In this session, we'll examine the impact of technology on society and education, discuss the importance of emotional intelligence and relationship building in schools, and give educators concrete examples and strategies for teaching effectively in this new educational landscape.

...

EDGARCRUZ

16:00 - 16:50 | SALA 2

L’Écriture Créative pour Aller Plus Loin dans la Classe de FLE

L’écriture créative dans la classe de FLE fait de l'apprentissage une expérience enrichissante et significative qui favorise la réflexion, l'analyse, la prise de décision, la créativité, le raisonnement et l'ouverture à de nouvelles façons d'expliquer et d'apprendre une langue.

Dans cet atelier, nous proposons de découvrir les outils de l’écriture créative et de montrer les techniques et stratégies qui peuvent être utiles aux enseignants dans leurs cours. .

17:00 - 17:10 h | SALA 1

Mensaje de despedida

17:10 - 17:15 h | SALA 1

Presentación de FIID 2021

Registro FIID Webinars

Para tener acceso a FIID Webinars es necesario llenar la siguiente forma de registro haciendo clic en el botón REGISTRO ONLINE. Entre el 19 y el 28 de octubre recibirás un correo de confirmación a tu cuenta de correo con el enlace de acceso que te llevará al sitio del evento.

Haz clic e inicia tu registro de forma segura y confiable.
Conserva tu código de participación que podrás canjear por un cupón especial de descuento para FIID 2021.

En caso de tener algún problema a la hora de realizar tu registro, comunícate al área de soporte: 800 570 7474 ext.46.

Ingreso a plataforma virtual
FIID Webinars

Si ya cuenta con su registro, el próximo 26 de octubre de 2020 se habilitará el botón de ingrego y se encontrará disponible la plataforma para configurar su avatar y vivir una experienica totalmente virtual.